Παρασκευή 20 Μαΐου 2011

Έκθεση πεπραγμένων επιμορφωτικής ημερίδας στην Αχαία


Την Τρίτη 17 Μαΐου 2011 στην αίθουσα του πρώην ΕΛΚΕΠΑ Πάτρας πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική ημερίδα με θέμα «Αξιοποίηση του Ευρωπαϊκού Portfolio Γλωσσών στο Δημοτικό» στο πλαίσιο υλοποίησης των Πράξεων «Ενίσχυση της Διδασκαλίας Ξένης Γλώσσας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση» των Αξόνων Προτεραιότητας 1, 2 και 3 του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ.Στην ημερίδα συμμετείχαν 72 εκπαιδευτικοί Αγγλικής (ΠΕ06) γλώσσας που ανήκουν στη διεύθυνση πρωτοβάθμιας Νομού Αχαΐας.Τα συμπεράσματα της επιμορφωτικής Ημερίδας ήταν τα εξής:
 Η εισαγωγή του Portfolio Γλωσσών δημιουργεί προσδοκίες στους εκπαιδευτικούς όσον αφορά τη συμβολή του ως καινοτόμο εργαλείο στην αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας και της εκμάθησης της Αγγλικής γλώσσας. Μια ad hoc διερεύνηση της πληροφόρησης που έχουν οι εκπαιδευτικοί σχετικά με το Ευρωπαϊκό Portfolio Γλωσσών έδειξε ότι, η διαρκής αναζήτηση τρόπων βελτίωσης της διδασκαλίας στο δημόσιο σχολείο είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο το Portfolio ως εκπαιδευτικό εργαλείο είναι οικείο σ’ εκείνους ήδη από τη στιγμή της δημιουργίας του. Αν και η χρήση του Ντοσιέ αποτελεί μέχρι τώρα έννοια ταυτόσημη με το Portfolio σε πολλούς εκπαιδευτικούς, η παρουσίαση του Διαβατηρίου Γλωσσών και του Γλωσσικού Βιογραφικού αντιμετωπίζεται με πολύ ενδιαφέρον.
Οι κύριοι προβληματισμοί του κοινού που αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης περιστρέφονται γύρω από τα εξής θέματα:

Α. Αν θα υπάρξει ικανός χρόνος προσαρμογής των εκπαιδευτικών στη νέα καινοτομία με δεδομένο ότι ένα πολυσύνθετο εργαλείο οφείλει να εισαχθεί αποτελεσματικά στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία, πράγμα που απαιτεί την ουσιαστική εξοικείωση και εξάσκηση των εκπαιδευτικών μ’ αυτό. Στο σημείο αυτό κοινό αίτημα είναι η έγκαιρη διανομή του Portfolio στους εκπαιδευτικούς και επιμορφωτικές δράσεις προσαρμογής πριν την επίσημη έναρξη της εφαρμογής του στα πλαίσια του σχολικού προγράμματος.
 Β. Με ποιον τρόπο θα μπορέσει το Portfolio να συνδεθεί με το αναλυτικό πρόγραμμα έτσι ώστε να μην παρεμποδιστεί η πορεία της διδακτέας ύλης, εφόσον τα διδακτικά εγχειρίδια της Αγγλικής γλώσσας είναι ήδη πυκνά σε υλικό.
 Γ. Με ποιον τρόπο το Portfolio θα μπορέσει να υπηρετήσει τις ανάγκες των μαθητών με μαθησιακά ή άλλα προβλήματα (δυσλεξία, αναπηρία, κ.λ.π.) και αν αυτές οι κατηγορίες μαθητών θα αποκλειστούν από τη χρήση του.
 Δ. Ποια θα είναι η πρακτική χρησιμότητα του Portfolio ως προς την περαιτέρω μετα-σχολική εξέλιξη των μαθητών (επαγγελματική απασχόληση και εξέλιξη, ακαδημαϊκή εξέλιξη, κ.λ.π.).

Την παρουσίαση του Portfolio Γλωσσών ενίσχυσαν διασαφηνιστικά τα παρακάτω:
·         Προβολή βιντεοσκοπημένου υλικού παραγωγής του Ευρωπαϊκού Κέντρου Μοντέρνων Γλωσσών (ECML) με θέμα το ρόλο του Portfolio στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, κατά τη διάρκεια του οποίου καταδείχθηκαν οι αρχές που διέπουν τη χρήση του, πρακτικοί τρόποι ενσωμάτωσης του νέου αυτού εργαλείου στην ξενόγλωσση τάξη διαφορετικών ηλικιακών βαθμίδων,  καθώς και ο υποστηρικτικός ρόλος των Ευρωπαίων εκπαιδευτικών που συντέλεσαν στη δημιουργία του.
·         Η παρουσίαση της εκπαιδευτικού ΠΕ06 του 48ου Δημοτικού σχολείου της Πάτρας κ. Εύης Παναγάκη, η οποία εφάρμοσε το Portfolio στις Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις και προσέφερε στο κοινό απτά δείγματα του τρόπου εισαγωγής του Portfolio στην τάξη των Αγγλικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, παραδείγματα δραστηριοτήτων με τη χρήση του, καθώς και ανατροφοδοτικά σχόλια των εμπλεκόμενων μαθητών της.
Η αξιολογική συζήτηση που έκλεισε την ημερίδα, κατά την οποία αναλύθηκαν περισσότερο ζητήματα που αφορούν στη φιλοσοφία και τον παιδαγωγικό ρόλο του Portfolio έτσι ώστε να ανατραπούν και να εξαλειφθούν τυχόν εσφαλμένες αντιλήψεις των εκπαιδευτικών γι’ αυτό. Η συζήτηση αποτέλεσε τον πυρήνα για τη γόνιμη ανταλλαγή απόψεων και σχολίων, με απόληξη τη διαμόρφωση νέας αντίληψης για το ρόλο του εκπαιδευτικού της ξένης γλώσσας, ως μέλους της Ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής κοινότητας, ανοικτού σε δράσεις που προάγουν τους κοινούς σκοπούς του διδακτικού και ευρύτερα παιδαγωγικού του έργου.


Ο Σχολικός Σύμβουλος Αγγλικής Γλώσσας
 
Μαριάνθη Κοταδάκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου